23 februari 2007

Floridiansk camping

I Ginnie Springs skulle jag campa. Jag är inte känd bland vänner och bekanta som en campare, så en del var lite nyfikna på hur det skulle gå. Jag berättade hur vi skulle bo när vi "campade". Då upplyste mina vänner mig om att det lät mer som om jag skulle hyra ett litet hus och att det därför var diskvalificerat som camping. Vaddå? Två rum, två badrum, kök med tvättmaskin och torktumlare samt hyfsat stort allrum med jättesoffa och satellit-teve - och en gungstol. Det kallar jag camping med stil.

Dessutom fanns en liten butik mitt emot denna logi och där kunde man köpa en hög med ved, tändhattar, låååånga grillpinnar och marshmallows för en riktig lägereld och lite amerikansk skumgodis-grillning. Hm! Jag är visst campare. Floridiansk campare, kanske, men vem har sagt att det bara finns en version av campare?

Det var en sann njutning att sitta där framför den lilla lägerelden när mörkret lagt sig. Titta in i elden och känna sig avslappnad. Och där i mörket, med en filt runtom ryggen, var det bara gitarrspel och lite sång som saknades för att det skulle kännas som en svensk lägereld på sjuttiotalet i Sverige. Och då kom jag ihåg mina scoutlägereldar. Jag är minnsann visst en riktig friluftsmänniska! Bara jag slipper sova i tält, hugga ved, dricka te gjort på lingonris och tvätta håret i iskalla sjöar. Nej, lite lagom får det allt vara...

4 kommentarer:

Översättarhelena sa...

Den typen av camping kan jag faktiskt också tänka mig. Tält avstår jag gärna ifrån.

Anna Malaga sa...

Det kallar jag att campa med stil! Jag gillar faktiskt tält ocksâ, men med kudde, täcke, en uppsättning kryddor osv...
Jättefina bilder frân Florida, ni verkar ha haft det mysigt!

JULIEK sa...

Hei celia. Takk for trevlig kommentar. Du skal veta at ingen kommentarer forsvinner i mengden hos meg. Jag blir så glad for alla. Jag leser dom och vet presis hvem som har skrevet og vad. Och får jag kommentarer fra nya beøkere så stikker jag innom deras blogg også. Jag er ju veldig glad och avhengig av min blogg så jag koser meg stort med alla kommentarer. Så var inte redd for at læmna några ord. Kram : )

Celia sa...

Helena och Anna: Jag visste väl att det finns en marknad för lyxcamping ;)
Och Anna, om du vill se fler bilder så kan du kolla min länk "Celias bilder" där jag laddat upp fler bilder.
Julie: Vad sött av dig. Jag är nog inte så rädd av mig, kanske bara lite lat, men jag ska skärpa mig när jag är inne på din blogg och inte bara tjuvkika utan också presentera min närvaro :)