16 januari 2007

Ut med (h)julen



















Här står Maria. Kanske har hon nu kört ut (h)julen. Lite tomt och tråkigt är det i nu i alla fönster. Alla verkar tro att det är julen som stressar. Att man är upptagen med att laga mat, köpa julklappar, pynta och stöka. Själv upplever jag att det är det här med avslut som tar tid. Så mycket ska avslutas och förberedas inför det nya året - i yrkeslivet till exempel.


Nu är alla fönster mörka och pyntet borttaget. Nu när jag har tid att njuta av allt pynt, ljus och alla julblommor - då är det över. Diet och fasta rekommenderas. Nu när jag har tid att laga mat och njuta av den. Vädermässigt är januari inte någon festlig månad, åtminstone inte här i södern, vid havet. Då är det hög tid att pynta och laga god mat att bjuda vännerna på. Nu när man längtar efter enkelheten, den som kan vara så behaglig.


Ute viner vindarna. Själv har jag ström - och det fria valet att tända levande ljus. Om jag vill.

1 kommentar:

JULIEK sa...

....men for noen herlige bilder : )