15 augusti 2006

Om många böcker samtidigt

Bild: From Old Books

Jag har ett behov. Ja, jag har egentligen flera, men ett behov jag har är att ha flera böcker "på gång". Jag måste läsa lite olika böcker, beroende på humör. Just nu har jag tre olika på nattduksbordet:

"The Interpretations of cultures" av Clifford Geertz, som är mycket bra, tycker jag, för den relaterar till hur jag försöker försörja mig. Fast den kräver koncentration och det har jag sällan innan sängdags. Så den läser jag när jag känner mig extra koncentrerad.

Sedan finns där en bok där man inte alls behöver vara fokuserad. Det flyter på, bara. Bra innan man ska sova - men jag lär nog inte minnas den så länge efter sista sidan.

Och nu har jag börjat på "Om skönhet". En bok som fångar mig från första ordet. Jag vet lite grann vad den ska handla om, men om jag inte visste det trodde jag nog att den handlade om författaren. Hon ser verkligen ut som skönheten själv - i mitt öga, i alla fall.

Inga kommentarer: