16 oktober 2007

Kreativitet


Jag är inne i en kreativ och produktiv fas i mitt yrkesliv. Eller åtminstone i det projekt jag håller på att avsluta just nu. För ett avslutande måste det bli. Så att jag kan gå vidare. Bygga mer.

Ibland, när jag inte är så fokuserad, önskar jag att jag ska bli riktigt fokuserad, så att jag kan vara ordentligt kreativ. Det finns de som menar att man ska akta sig för vad man önskar. Kanske är det så.
Det finns i alla fall för- och nackdelar med det mesta. Det tror jag. Som att när jag är riktigt fokuserad på mitt yrkesprojekt, då blir det inte mycket över till annat. Som att blogga. Eller att beställa foton från dagis som något fotografföretag erbjuder mig.

Tidigare fick man dessa foton direkt i handen, så att säga. Nu ska man gå in på deras hemsida och beställa hem foton för påseende. Då kan man också få en bild av sitt barn skickad till sin mobiltelefon. Mot att detta företag får skicka reklam till min e-postlåda. Nej, tack! Jag har fotograferingsmöjligheter med min mobiltelefon. Jag kan ta tusen underbara bilder på mina barn och ha i min telefon. Som när de är kreativa målare, till exempel.

Nej, som marknadsförare måste man vara kreativ. Att lura sina eventuella kunder är inte kreativt. Det är dålig marknadsföring. Jag tror faktiskt att man kan göra bra marknadsföring. Förmågan att göra det - och förståelse för vad som krävs för det - är dock underskattad.

Inga kommentarer: