16 november 2006

Tantvarning




















Var och handlade mat i stora butiken. På väg ut mötte jag en tant. Våra blickar möttes. Vi kände inte varandra. Men så såg hon ut som om hon plötsligt kände igen mig. Och snabbt tittade hon bort. Vände bort huvudet.

Och då såg jag. Det var ju hon! Hon som jag tyckte så otroligt illa om när vi var tonårstjejer som festade med gemensamma vänner. Vi två var absolut inte vänner. Hon tyckte inte om mig och jag tyckte inte om henne. Elak tyckte jag att hon var. Korkad och oerhört jobbig att umgås med. Men mest av allt var hon elak.

Och nu har hon blivit tant! Ha ha ha! Jag kände hur skadeglädjens lilla djävul dansade på min axel. Sedan såg jag min egen spegelbild i skyltfönstret. Hoppsan!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha! Typiskt sådant man råkar ut för alldeles plötsligt. En väninnas mamma, då 70 år, undrade en morgon vad det var för en gammal tant som tittade på henne i spegeln.

Magnus sa...

Visst är det skönt när de där sura jävlarna från ens förledna har blivit tanter eller fått gubbmage.